Stäng  

2013-06-08

Slopad kortkontroll på vissa av Stockholms spårvägar och förortsbanor

Konduktörerna på spårvägarna och vissa förortsbanor i Stockholm får i fortsättningen endast sälja biljetter mot betalning till resenärerna, och de får stämpla SLs biljettremsor. Däremot får de inte kontrollera de resenärer som reser med SL-kort, s k Accesskort. Bakgrunden är att Arbetsmiljöverket har förbjudit personalen att använda de bärbara kortläsare som hittills har använts. De väger mycket, och det uppges att flera anställda biljettkontrollörer har fått arbetsskador genom att ideligen hantera denna biljettläsare. Det betyder att resenärer som kommer med sina kort som registrerats i en spärr, eller som har 30-dagarskort eller årskort eller använder en reskassa, inte kan få sin biljett verifierad. Personalen frågar vänligt om resenären har en biljett och kan eventuellt be att få se själva kortet utanpå, utan att kontrollera det. De kan också erbjuda kontantköp eller stämpling, men inget mer. Det betyder också att ingen resenär kan få hjälp att ta reda på hur mycket som återstår på korten ifall de har en reskassa. Det är en mycket vanlig fråga på dessa linjer, eftersom korten inte visar resenärerna hur mycket som finns kvar av det som laddats in. Sms-biljetter har för övrigt praktiskt taget upphört, sedan det nya systemet med i förväg registrerade sms-konton infördes. Alla spårvägslinjer och förortsbanor som använder konduktör har råkat i denna situation, som trädde i kraft en av de sista majdagarna. Det gäller Nockebybanan (linje 12), Tvärspårvägen (linje 22), Lidingöbanan (linje 21), Saltsjöbanan och Roslagsbanan. Detsamma gäller på spårvägslinje 7 från Sergels Torg till Djurgården.

Pendeltågen mot Märsta, Uppsala, Bålsta, Södertälje, Gnesta och Nynäshamn har spärrar på stationerna, och de drabbas därför inte av denna restriktion. Remsorna kommer för övrigt att kunna användas inom SL-området t o m den 31 augusti.

SL har ingen lösning på problemet med biljettvisering på de konduktörsbetjänade banorna tills vidare. Frågan om hur resenärerna ska kunna hålla koll på sitt saldo på korten är fortfaranade en generellt sett olöst fråga.

De delvis arbetsbefriade konduktörerna är vänliga och hjälper resenärerna med andra frågor än biljetterna. Men detta illustrerar det orimliga i att kollektivtrafiken i alla län håller sig med efterblivna och krångliga betalningssystem,innefattande även tung teknisk utrustning. Trafikföretagen ska erbjuda ett enkelt sätt att betala och att visa att man har betalat, och resenärerna vill visa att de gjort rätt för sig. Det är biljettsystemet det är fel på.

åll